Interview met Daniëlle Kaspers van jubilerend Robitex

Robitex BV viert (vanaf) 6 december haar 25-jarig jubileum. In die kwart eeuw heeft het Enschedese bedrijf zich opgewerkt tot een prominente speler in de wereld van bedrukte en onbedrukte relatiegeschenken, premiums, bedrijfskleding en kerstpakketten. Genoeg aanleiding voor een uitgebreid interview met de bevlogen eigenaresse Daniëlle Kaspers, over verleden, heden en toekomst.

Acht jaar voordat Daniëlle Kaspers er in dienst trad, zag Robitex het levenslicht. Op 6 december 1993 schreef oprichter Robin Vogel het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel, met als core-business het bedrukken en leveren van promotionele kleding. Begonnen aan de Emmastraat, werd al vrij snel gekozen voor verhuizing naar een ander pand, aan De Reulver.

 

Wanneer trad jij toe?

Daniëlle: “Begin september 2001. Ik werd – 23 jaar jong – aangenomen als commercieel medewerkster binnendienst. Inderdaad, net voor Nine Eleven, de terroristische aanval op New York en Washington. Vandaar dat ik het nog zo goed weet. Voor mijn aanstelling bij Robitex was ik intercedent geweest bij een uitzendbureau en had ik pionierswerk gedaan in de sales. Ik voelde me in mijn nieuwe werkomgeving dan ook als een vis in het water, ook al was het een geheel andere tijd. Over een order deed je drie tot vier weken. Alles ging nog per telefoon, fax en cd-rom. In 2002 verkocht Robin Vogel het bedrijf aan Robert Kerkhoff. In oktober van dat jaar voltrok zich een ware ramp: Robitex werd getroffen door een fikse brand, waarbij vrijwel alles werd verwoest. Bijna al mijn handgeschreven orders gingen in vlammen op. Daaronder mijn – tot dan toe - dikste order ooit, met Defensie. Omdat we daar niemand konden bereiken, kwam de volgende ochtend een grote vrachtwagen voorgereden, maar die kon onverrichterzake huiswaarts. De bestelde tassen, mappen, aanstekers en pennen: alles was weg.”

 

En toen?

“Gelukkig toonde de leiding daadkracht en anticiperend vermogen. We vonden een nieuw pand aan de Marssteden, waar we nu nog zitten, en binnen vijf weken was Robitex weer operationeel. De klanten konden alsnog worden bediend. Dat de ruimte eigenlijk veel te groot was voor het aanbod, deed niet ter zake. Er moest en zou doorgewerkt worden. En met terugwerkende kracht kun je stellen dat het pand ‘op de groei’ is gekocht.”

 

 

Wanneer kwam jij in beeld als eigenaar?

“Eind 2005. Robert vroeg of ik Robitex wilde overnemen, daar had ik wel oren naar. Ik was inmiddels vergroeid geraakt met de branche en het bedrijf, én voelde toch ook de drang om ondernemer te worden. Daarbij komt dat ik niet bang ben en wel van uitdagingen houd, ook op die leeftijd al. Ik was 27 jaar. Maar ik heb ook een zakelijke antenne. En een radar voor kansen benutten. Omdat ik wist dat de nieuwe rechtmatige eigenaar het pand in oktober 2007 kon kopen, heb ik daar vol op ingezet. De koop heb ik gerealiseerd mede door het advies van René Scholten en Henry Janssen, toen werkzaam bij Ten Kate Huizinga, tegenwoordig Mazars geheten. Zij vormen nog steeds mijn accountantsteam. Mede dankzij hun adviserende rol heb ik dus niet alleen het bedrijf overgenomen, officieel op 1 januari 2007, maar later dat jaar ook het pand. Uiteraard was dat een grote stap, en er is zeker een portie bluf voor nodig, maar dat zit ik mijn karakter. Ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik een volhouder ben, een doorzetter. Als ik iets echt wil, zet ik mijn tanden erin en krijg ik het voor elkaar.”

 

Ook als er een economische crisis op de loer ligt?

“Ja. Nederland raakte in de greep van de economische crisis, nou, Robitex niet. Ik investeerde in nieuwe systemen, zorgde voor nieuw elan en qua jaarcijfers pakte dat geweldig uit. Met een hecht team van medewerkers, van wie sommigen al langer bij Robitex werken dan ikzelf, krikten we de omzet op van 2,5 miljoen euro naar 4 miljoen euro. In de jaren erna kwamen we nog hoger uit, tegen de 5 miljoen.”

 

Kon je die lijn doortrekken?

“Helaas niet. In 2012 volgde een daling. Een grote klant als OAD ging failliet, een andere klant als FC Twente nam na de succesjaren minder artikelen af en gevoegd bij een paar andere tegenvallers, kon het gebeuren dat de omzet daalde naar 3,2 miljoen euro. Dan hoop je nog op een incident, maar in 2013 en 2014 scoorden we nog minder, met een omzet van rond de 2,6 miljoen euro. Dat is wel even schrikken.”

 

Welke maatregelen nam je?

“Ik dacht terug aan 2007. Wat deed ik destijds om succes te boeken? Niet teveel nadenken en twijfelen, keihard werken, investeren in nieuwe systemen en een nieuwe visie en missie ontvouwen. Je onderscheiden van de rest. We lanceerden twee unieke online webshops. En ook belangrijk: we behaalden het ISO 9001certificaat, want daardoor konden we ons – vaak met succes – voor aanbestedingen inschrijven. De metamorfose pakte goed uit, want in de voorbije jaren bereikten we weer de omzetcijfers van voorheen.”

 

 

 

Je hebt het steeds over ‘we’. Niet voor niets?

“Nee, alleen ben ik nergens. We hebben altijd een hecht team gehad, in een familiaire sfeer en met korte lijnen. Dat is uiteindelijk de basis van het succes. Waarbij ik het interessant vind om mensen op de goede plek neer te zetten, opdat ze lol hebben in wat ze doen en ook rendement halen. Ik kijk niet naar cv’s, maar vooral naar de skills van de persoon zelf. Past hij of zij bij ons? Niet voor niets hebben we al jaren een vaste kern. Veel medewerkers werken al tussen de twaalf en achttien jaar bij Robitex. Eentje is al eens een tijdje weggeweest maar toch weer teruggekomen. Hij kon het daar toch niet beter krijgen dan hier, haha. En natuurlijk hebben we soms nieuwe aanwas nodig. Mensen met nieuwe, frisse ideeën.”

 

Je was met al je energie hét uithangbord van Robitex.

“Als eigenaresse moet je jezelf laten gelden. Maar ik werkte keihard. Twee keer per jaar – vanaf 2006 - reisde ik naar grote beurzen in Hong Kong voor onderhandelingen met leveranciers. Daar keken ze aanvankelijk vreemd aan tegen een blonde vrouw met de nodige geldingsdrang, maar naar verloop van tijd kreeg ik voet aan wal en zagen ze me als een volwaardige handelspartner. Dat dwing je uiteindelijk zelf af.”

 

De erkenning kwam van alle kanten. Zo ben je een aantal keren opgenomen in de Women Next Top 100, de lijst van de meest succesvolle en invloedrijke onderneemsters van Nederland, mede samengesteld door Elsevier Magazine.

“Het is een hele eer dat ik deel uitmaak van die lijst. Daarnaast hebben we al vier keer de publieksprijs van onze vakorganisatie gewonnen. Daar ben ik trots op, omdat die tot stand komt door stemmen van klanten. Dat is de mooiste waardering. Juist daardoor zie ik het als een beloning voor het hele bedrijf. Bovenal blijf ik een nuchtere Twentse, die graag iets doet voor minder bedeelden in de wereld. We hebben ons als ingezet voor Free a Girl, Sheltersuit Foundation en de Voedselbank, zoals we überhaupt veel geven aan goede doelen.”

 

Je rol bij Robitex is de laatste jaren iets anders geworden, niet?

“Klopt. Ik stap wat minder vaak het vliegtuig in en ben wat minder zichtbaar als netwerker op beurzen. Die functie is meer voor mijn levenspartner Marcel Venix, die ook een eigen bedrijf in tuinmeubelen runt en daarmee vooral in de zomermaanden druk is. Aanvankelijk werkte hij twee dagen bij Robitex, maar inmiddels vrijwel de hele week. Hij is meer en meer het gezicht geworden en zorgt, via marketing en een deel van de sales, voor de aanwas van nieuwe klanten. Ik ben en blijf nauw betrokken bij het bedrijf, het is toch mijn levenswerk, maar ik heb vooral een sturende rol, als kapitein op het schip. Ik bedoel, de bemanning moet toch ook zonder mij kunnen? Ook al omdat er steeds meer online gaat tegenwoordig. Klanten kunnen tegenwoordig online met gemak bedrukte en attente (relatie)geschenken bestellen; Daarnaast ondersteunen wij onze klanten door het inzetten van twee concepten, de inoneshop en de altijd attent shop, beide op maar gemaakte klantshops ”

 

De ‘Altijd attent shop’. Wat houdt die precies in?

“Het is een op maat gemaakte, besloten webshop speciaal voor alle attente geschenken, zoals taarten, bloemen, wijnen en kraampakketten. Het unieke is dat je alle categorieën aan geschenken krijgt aangeboden, waar je normaal bij een leverancier slechts één productcategorie ziet. De klant kan middels verschillende bestellers en locaties de geschenken bestellen en de meeste hiervan worden de volgende dag op het gewenste tijdstip bezorgd. De klant ontvangt aan het eind van de maand slechts één verzamelfactuur. Het scheelt organisaties zeer veel tijd en geld als ze alles onderbrengen bij een bedrijf als Robitex. Het unieke is dat de beheerder te allen tijde overzicht heeft wie, wat, wanneer en waarom heeft besteld en dit inzichtelijk heeft met realtime monitoren.”

 

De In one shop, is opnieuw ontwikkeld voor de bedrukte relatiegeschenken?

“Inderdaad. Je merkt dat veel organisaties de behoefte hebben aan één systeem voor alle relatiegeschenken, omdat ze vaak het overzicht kwijtraken. Vervolgens weten ze ook niet precies wie er besteld heeft en hoeveel er precies is besteld. Met de In one shop is dat verleden tijd. Verschillende vestigingen kunnen los van elkaar bestellen en de voorraad ligt bij Robitex. Om controle te houden door het hoofdkantoor, kan er een fiattering worden ingebouwd. De orders worden dan gecheckt en goedgekeurd door een manager. Klanten  worden compleet ontzorgd, omdat alles is ondergebracht op slechts één adres: Robitex. Grote organisaties als Wolters Kluwer, Profile Nederland, Enexis en Smallsteps maken al gebruik van de gesloten shops.”

 

Hoe zie je de toekomst van Robitex?

“Ik wil zeker doorgroeien. Een overname van een kleiner bedrijf uit dezelfde branche ga ik zeker niet uit de weg, als we daarmee ons marktaandeel zouden kunnen verhogen. Maar ik ben er niet actief naar op zoek, omdat het geen noodzaak is. Belangrijk is dat we als team op een leuke, constructieve manier blijven werken, en loyaal blijven aan onze klanten, van wie sommigen – ROC van Twente, Zeelandia, Innotec – de hele rit al die 25 jaar hebben meegemaakt.”

 

Zit er nog weer een verrassende reis aan te komen?

“Als je het niet verder vertelt? Toen we 15 jaar bestonden, zijn we met zijn allen naar Mallorca geweest, bij het 20-jarig jubileum gingen we – door de financieel minder florissante periode – minder ver, naar Düsseldorf, maar naar aanleiding van het 25-jarig bestaan stappen we weer in het vliegtuig. En nee, ik verklap nog niet waar we naartoe gaan, het moet wel een verrassing blijven.”

 

 

Ben jij net zo blij als ons met dit jubileum? Feliciteer ons op Facebook met #Robitex25jaar

Feliciteer ons op Facebook

 

Contactformulier