Robitex opent tweede vestiging in Amsterdam
Robitex, gepokt en gemazeld in Enschede, houdt sinds kort ook kantoor in hartje Amsterdam. “We vinden het belangrijk dat onze klanten zien dat we niet alleen in het oosten zitten,” aldus directeur Danielle Kaspers onlangs in een interview met het vakblad PromZ. “De vijver is nog zo groot.”
Een tweede vestiging: een moedige stap, vol ambitie. Waarom is je oog gevallen op het (moeilijk bereikbare) centrum van Amsterdam?
‘We zaten al een tijd na te denken hoe we onze bereikbaarheid in het westen bij onze huidige klanten konden vergroten, toen we werden geattendeerd op de Twentse ambassade in Amsterdam. Een verzamelpand voor creatieve en innovatieve bedrijven van Twentse ondernemers, die daar in contact kunnen worden gebracht met ondernemers uit Amsterdam, middels een eigen kantoor en vergaderruimte op een prachtige locatie hartje centrum. Deze kans wilden we aanpakken, juist nu we Krista Damman hebben aangetrokken. Vanuit deze locatie kunnen we onze klanten nog beter en sneller bedienen, en new business genereren.’
Zien jullie kansen, juist omdat er zo weinig leveranciers (meer) zitten in Amsterdam?
‘De vijver is nog zo groot. En het is altijd belangrijk in onze branche dat je actief bent en je vernieuwt zodat je altijd wat te vertellen hebt. De basis in onze organisatie staat, nu nog meer klanten genereren is ons doel voor de komende jaren. Het is een weloverwogen beslissing omdat we het belangrijk vinden dat klanten zien dat we niet alleen in het oosten zitten. Want laten we eerlijk zijn, voor een westerling is het oosten héél ver weg, terwijl het andersom maar een klein stukje is… Ons grootste doel is zoveel mogelijk klanten ondersteunen door onze nieuwe portalen en ze ontzorgen op elk vlak.’
Amsterdam is toch ‘anders’ wat betreft stad en mensen, zowel klanten als personeel: gaat dit niet ten koste van de operatie in Enschede?
‘Het primaire proces vindt plaats in Enschede, onze klantplatformen zijn allemaal online, opslag vindt plaats in ons eigen magazijn, en onze studio en binnendienst ook. De vestiging Amsterdam fungeert voor ons echt als een saleskantoor.’
Het is een flinke investering in geld en tijd. Welke mogelijkheden zie je vooral? Van welk soort bedrijven verwacht je klandizie?
‘De grootste investering voor ons heeft de afgelopen twee jaar gezeten in het opnieuw bouwen van ons ‘inoneshop’ fulfillment systeem. Een generiek klantportaal waar klanten met of zonder eigen inkoopsysteem direct toegang hebben tot alle bedrukte relatiegeschenken, zowel in fysieke voorraad als ‘digitale voorraad’. Daarnaast hebben we een compleet nieuw klantportaal neergezet, de ‘altijd attent shop‘, hier kunnen klanten voor elk zakelijk moment een gepersonaliseerd cadeau bestellen. Ook dit systeem is gebouwd voor klanten met en zonder een eigen inkoopsysteem. We mogen onszelf nu echt een totaalleverancier noemen. Juist de zakelijke dienstverleners zijn onze doelgroep voor zowel de ‘inoneshop’ als de ‘altijd attent shop’.’
Zijn klanten uit het westen cq Amsterdam anders te typeren dan klanten uit het oosten? Hebben ze andere eisen en ideeën wat betreft de inzet van promotionele producten of programma’s?
‘Voor ons is de uitdaging om een hechte samenwerking op te bouwen door het inzetten van onze klantsystemen. Dit is een continue proces waar je elke dag levert. Ook onze digitale ideeënbox (een presentatie voor elke klant op maat gemaakt, gebaseerd op hun kernwaarden en marketing evenementen per jaar) is een service die goed ontvangen wordt door de ‘westerlingen’. De Twentse nuchter- en bescheidenheid, dat zijn ze minder gewend.
Hoe denk je dat het vak van promotionele producten zich ontwikkelt onder invloed van eisen en wensen van klanten (en consumenten) van nu? Wat zijn de belangrijkste issues?
‘Ik denk dat de consument steeds meer gewend raakt aan vandaag bestellen en vandaag geleverd. De nieuwe generatie wil helemaal nergens meer op wachten. Wat er in de consumentenhandel al is veranderd, zie je in kleinere stappen ook steeds meer plaatsvinden in de zakelijke markt. Dus snelheid en gemak zijn de twee belangrijkste zaken die je scherp in de gaten moet houden en zorgen dat je meegaat met de tijd. We zoeken ook altijd nieuwe duurzame partners omdat de vraag naar duurzaam steeds groter wordt. Ook hier waren we er vroeg bij en hebben we inmiddels mooie samenwerkingen opgebouwd. Daarnaast is het al een langere tijd zo dat de klant vaak de vraag bij ons neerlegt. Wij fungeren dus echt als hun marketingafdeling. Onze digitale ideeënboxen bieden hierin een goede ondersteuning, maar die zijn uiteraard wel eerst bedacht. Je moet echt tijd investeren in het tevreden houden van een klant, en terecht. Daar heeft de klant recht op, vind ik.’
Je zei eens dat je hebt geïnvesteerd in slechtere tijden en daar nu profijt van hebt. Waar doelde je op?
‘Ik doelde op het bouwen en realiseren van onze klantsystemen. We zijn hierin heel ver gegaan, het zijn complete systemen. Dit heb ik in 2015/2016 neergezet, voor ons was dit vlak na een mindere periode. Mij is altijd geleerd dat je in slechte tijden moet investeren en in goede tijden niet te veel moet uitgeven. Zuinig zijn in betere tijden is dan ook een must. En bij goed zaken doen komt naast durf en lef ook natuurlijk een beetje geluk kijken!’
Tekst: Karin Schaper